۳ نكته مهم در باره گيتار فلامنكو قبل از شروع به يادگيري آن

گيتار فلامنكو ، فيلم آموزش گيتار فلامنكو ،گيتار مبتدي،فيلم آموزشي گيتار، flamenco guitar

۳ نكته مهم در باره گيتار فلامنكو قبل از شروع به يادگيري آن

۲۵۹ بازديد

۳ نكته مهم در باره گيتار فلامنكو قبل از شروع به يادگيري آن

خب ابتدا آكادمي موسيقي سازي ها بر آن شده كه در اين درس ريز و درشت گيتار فلامنكو را به شما آموزش دهد.لذا چنانچه كمبودي در اين مطلب مشاهده ميكنيد با ما درميان بگذاريد.

گيتار فلامنكو چيست؟

گيتار فلامنكو يكي از انواع گيتار است كه اهنگ هاي دلنوازي ميزند و طرفداران زيادي دارد. اين گيتار شباهت ها و تفاوت هايي با گيتار كلاسيك دارد كه در اينجا به ان اشاره مي كنيم. موسيقي فلامنكو مربوط به جنوب اسپانيا و منطقه اي به نام آندلس مي باشد.

گيتار زماني وارد موسيقي فلامنكو شد كه اسپانيايي‌ها فلامنكو را با سازهاي ديگري مي‌نواختند. پس از آن گيتار به شدت بر اين موسيقي تاثير گذاشت و هم اكنون گيتار و موسيقي فلامنكو با هم وابستگي متقابل دارند. البته واضح است كه هيچ پديده فرهنگي-هنري به شكل مطلق مربوط به نقطۀ خاصي نمي‌باشد. موسيقي فلامنكو و خود گيتار رگه‌هايي از اثر گذاري فرهنگ‌هاي يهودي، عربي را در خود دارند. گيتار فلامنكو و گيتار كلاسيك از نظر ساختار داراي يك سري تفاوت‌هايي مي‌باشند. در گيتار فلامنكو روي صفحه گيتار (Sound board) معمولاً از جنس چوب صنوبر (spruce) و پشت و كنارۀ گيتار (Back&Sides) از جنس چوب سرو (cypress) مي‌باشد و بر روي رويۀ صفحۀاصلي، تلق نازكي براي جلوگيري از آسيب‌ديدگي صفحه هنگام اجراي تكنيك ضربه با ناخن (Golpe) مي‌شود كه به آن گلپيدور مي‌گويند.

 

در تعريفي ديگر از گيتار فلامنكو بايد بگوييم : به معناي خاموش يا ساكت مي باشد. تكنيكي است كه هر گاه نوازنده گيتار فلامنكو بخواهد صداي آكوردي را به طور ناگهاني خفه كند از اين تكنيك استفاده مي كند. كه از دست راست و هم از دست چپ مي توان استفاده كرد. اين اجرا با استفاده از دست راست به اين صورت است كه مچ دست به مهارتي خاص به طرف داخل ،‌به سمت صفحه جلوي گيتار حركت مي كند و باعث قطع صدا مي گردد. اجراي آپاگادو با استفاده از دست چپ به اين صورت است كه انگشت چهارم در خطي مستقيم در عرض و عمود بر سيمها فرود مي آيد تا صداي آكورد را خفه كند.

 

تكنوازي گيتار فلامنكو

موسيقي فلامنكو به سبكي از گيتار زدن اسپانيايي ها گفته مي شود. اين سبك داراي اجزاي گوناگوني مي باشد كه ريشه اصلي آن ها به قرون ۱۴و۱۵ ميلادي مي رسد.

سبك فلامنكو بر گرفته شده از حالت شرقي و هند و است كه ريتم هاي متنوع و زيبايي هم دارد. اين سبك ساز مخصوص خود را دارد كه گيتار فلامنكو نام دارد و ساز اصلي اين سبك است . البته در كنار آن از سازهايي چون فلوت و گيتار آريانا (ARIANA) نيز استفاده خواهد شد.

تفاروت هاي گيتار فلامنكو با گيتار كلاسيك

وجوه اشتراك و تفاوت‌هاي ساختاري گيتار فلامنكو و گيتار كلاسيك

  1. تفاوتهاي كلي دو گيتار را از لحاظ ساختار ميتوان تاحدودي در دسته زير تقسيم‌بندي كرد، اما در اين صفحه اشاره‌اي در مورد تفاوتها در استايل، تركيب‌بندي، گام و دستگاه‌ها نشده است.
  2. هر دو داراي اجدادي مشترك هستند. اساس ساختار آنها همسان است و هر دوي آنها با ناخن نواخته مي‌شوند.
  3. طريقه نگه داشتن در هنگام نواختن با هم تفاوت دارد. گيتار فلامكنو را روي زانوي راست و گيتار كلاسيك را روي زانوي چپ گذاشته، مي‌نوازند.
  4. گيتار فلامنكو غالباً كوكي تقريبي دارد كه ممكن است با صداي خواننده تنظيم شود. گيتار كلاسيك براي تكنواز است و كوك كاملاً دقيق و هر نت بايد به تفكيك، تميز و روشن باشد.
  5. ساختار چوبهاي بكار رفته در گيتار فلامكنو به نقل سازي ها :جعبه از چوب صنوبر، چوب اطراف و پايين جعبه صدا از جنس سرو آزاد، چوب پشت دستۀ گيتار از سرو، چوب قسمت انگشت‌گذاري از آبنوس، و چوب قسمت پيچ‌هاي كوك و نوارهاي اطراف ساز و تزيين و اطراف دهانه و پل‌ها از چوب درخت گل رز است. در گيتار كلاسيك: چوب اطراف و پايين جعبه ساز از چوب درخت گل رز و بقيۀ قسمتها مانند گيتار فلامكنو است.
  6. جنس صدا در گيتار فلامكنو تيز تر و نافذتر است.
  7. قطر دستۀ گيتار فلامكنو، كمتر از قطر دستۀ گيتار كلاسيك است كه باعث سرعت و چابكي حركات دست چپ (نوازده راست‌دست) مي‌شود.
  8. گيتار فلامنكو معمولاً كمي زرد و روشن‌تر و طبيعي چوبش را دارد، در مقابل رنگ گيتار كلاسيك‌ها معمولاً قهوه‌اي تيره است و رنگ طبيعي چوبش را دارد.
  9. ساختار آنها در پُل (Bridge) برجسته‌تر است سيم در گيتار فلامنكو به دهانه ساز و بند فِرِت‌ها (پرده‌) (Frets) نزديك‌‌ترند، پل گيتار كلاسيك بلندتر است، بنابراين سيم‌ها از دهانۀ و پرده‌ها فاصله دارند.

 

آشنايي با برخي اصطلاحات و تكنيك هاي گيتار فلامنكو:

Apagar

به معناي خفه كردن مي باشد.

Apoyando

به معني تكيه مي باشد. تكنيك دست راست كه براي اجراي ضربه، انگشت به سيم بعدي تكيه مي كند و صداي قويتري نسبت به حالت تيراندو بوجود مي آورد.

Baile

به معناي رقص مي باشد. رقص به سبك فلامنكو را بايله مي گويند.

Cante

آواز به سبك فلامنكو را كانته گويند.

Cante Chico

به معناي ترانه هاي كوچك . غير جدي در فلامنكو است كه براي سبكهاي نه چندان جدي، شاد و وجد آميز به كار مي رود.

‍‍Cante Grande (Cante Jondo)

به معني ترانه هاي جدي و با شكوه در غلامنكو است كه يراي سبكهاي عميق، احساسي و غم انگيز به كار مي رود.( ماننو آوازهاي سگرياس)

 

Compas

كلمه اسپانيايي به معناي ريتم يا ضرب كه به معني دوره است. كمپاس يكي از عناصر بنيادي در فلامنكو مي باشد.

Duende

تله پاپ و ارتباط روحي بين هنرمند و شنوندگان،‌ پاسخ به اين لحظات خارق العاده و زود گذر، فرياد Ole” ” از جانب حضار است.

Double Arpegio

در اين تكنيك آكورد يوسيله انگشتهاي p i m a m i نواخته مي شود كهp يك نت بم را بصورت آپوياندو و i m a m i به ترتيب سه سيم زير را به صورت تيراندو به صدا در مي آورند.

Entrada

مقطعي از ريتم اصلي كه در آن هنگام فالستا شروع مي شود.

Estribillo

تم تكراري كه مانند ترجيع بند به طور مرتب تكرار مي شود.

Falseta

عبارات ملوديك و گاه�%

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.